Organiseer het gesprek op bestuurlijk niveau tussen gemeenten, samenwerkingsverband en scholen (besturen) bij wie een Samen naar school-initiatief opgestart kan worden:
- Betrek bij dit bestuurlijk overleg altijd meteen ouders van kinderen met een beperking. Ouders zijn de direct belanghebbenden en zijn vaak de motor achter de ideeënontwikkeling. Betrek ook de medezeggenschapsraden van betrokken scholen.
- Zorg dat het bestuurlijk gesprek goed inhoudelijk gevoerd wordt met behulp van voldoende input van de initiatiefnemers en altijd ook betrokken ouders. Het waarom van het initiatief moet leidend zijn in de bestuurlijke uitwerking. Indien hulp gewenst is bij het vormgeven van dit bestuurlijk gesprek is het mogelijk om het Expertisecentrum Samen naar School in te zetten als sparringpartner. Klik hier voor contactgegevens.
- Voor het structureren van dit gesprek kunnen onderdelen van het door het Nederlands Jeugdinstituut opgesteld Gesprekskaders OZA behulpzaam zijn (vanaf pagina 11).
- Belangrijke agendapunten zijn in ieder geval:
- Financiering: Welke bekostiging is nodig voor het initiatief en hoe wordt deze verdeeld?
- Expertisecentrum Samen naar School heeft een handreiking beschikbaar over de afbakening van onderwijs en zorgfinanciering.
- BMC heeft in het kader van een proeftuinproject onderwijszorginitiatieven een verkenning gepubliceerd, die behulpzaam kan zijn bij het identificeren van knelpunten en mogelijke oplossingen.
- De website ZoWerktDeZorg geeft een algemeen overzicht van de geldstromen rondom jeugdhulp en zorg.
- Voor EMB-leerlingen die staan ingeschreven op speciaal onderwijs is van Rijkswege aanvullende bekostiging beschikbaar. Deze is aan te vragen op de website van DUO. EMB-leerlingen zijn leerlingen met een combinatie van een (zeer) ernstige verstandelijke beperking (IQ tot 35), een lichamelijke beperking en bijkomende stoornissen, die meer (medische) zorg in schooltijd nodig hebben dan de school zelf kan bieden. De website van het steunpunt passend onderwijs biedt aanvullende informatie, zoals een handreiking EMB en een Model aanvraagformulier TLV EMB.
- Schoolhuisvesting. Voor een Samen naar school-initiatief is extra ruimte nodig, letterlijk meer vierkante meters dan standaard beschikbaar wordt gesteld voor leerlingen. Ook vraagt het vaak aanpassingen aan het (bestaande) gebouw. Inmiddels bestaat een vernieuwde onderwijshuisvestingsverordening die daarvoor ruimte biedt. In het bestuurlijk overleg met de gemeente (verantwoordelijk voor schoolhuisvesting) moet dit geagendeerd worden.
- Bespreek ook de gemeentelijke regelgeving voor leerlingenvervoer. Soms hanteren gemeenten strakke eisen, bijvoorbeeld dat vervoer alleen wordt geboden naar een school voor gespecialiseerd onderwijs. Dat verhindert vervoer naar een Samen naar school-initiatief binnen reguliere school. Kijk met elkaar of hier maatwerk mogelijk is.
- Bestuurlijke verantwoordelijkheid: Wie draagt er welke verantwoordelijkheid en risico’s? Wie neemt nu en straks de beslissingen?
- Beleid: Welke positie neemt het initiatief in binnen het dekkend netwerk, hoe verhoudt het initiatief zich tot andere onderwijs- en zorgvoorzieningen?
- Toeleiding: Hoe verloopt de toeleiding, wat zijn termijnen, wie is betrokken en wie bepaalt of een kind toegelaten wordt?
- Evaluatie en monitoring: Welke afstemmings- en evaluatieafspraken zijn nodig? Welke informatie moeten we verzamelen om de kwaliteit van het initiatief goed te monitoren? Bestaande Samen naar school-initiatieven hebben veel ervaring opgebouwd in bijvoorbeeld het bewaken van de kwaliteit van zorg en onderwijs. Elk nieuw initiatief kan aansluiten bij het Expertisecentrum Samen naar School om van elkaar te leren.