Voor het starten van een Samen naar school-initiatief zijn er twee scenario’s mogelijk, kies er één:
- Scenario 1: Samen naar school inrichten als een integraal onderwijs-zorgarrangement binnen de reguliere basisschool.
De reguliere school geeft, in samenwerking met een initiatiefgroep van bijvoorbeeld ouders, zelf vorm en inhoud aan een Samen naar school-initiatief. Voor de kinderen die het betreft maakt het schoolbestuur met het samenwerkingsverband, gemeente(n) en zorgkantoor afspraken over de samenstelling van een integraal onderwijs-zorgarrangement. Uitgangspunt daarbij is dat de kinderen staan ingeschreven op de reguliere school. In overleg met het samenwerkingsverband wordt budget ter beschikking gesteld om het onderwijs aan deze kinderen te kunnen verzorgen. Dit bedrag is in de praktijk altijd afhankelijk van de daadwerkelijke (onderwijs)ondersteunings-behoeften van de (groep) kinderen.
- Scenario 2: Samen naar school inrichten als een nevenvestiging van een school voor speciaal onderwijs, binnen de reguliere basisschool.
Een school voor gespecialiseerd onderwijs gaat de samenwerking aan met een reguliere school door binnen de muren van de reguliere school een nevenvestiging van de SO-school op te richten. Het samenwerkingsverband geeft voor de kinderen een Toelaatbaarheidsverklaring (tlv) af. In overleg met de betreffende gemeente(n) en het zorgkantoor wordt op school de juiste combinatie van onderwijs en zorg ingericht onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van de school voor speciaal onderwijs. De kinderen uit het Samen naar school-initiatief staan ook op de school voor gespecialiseerd onderwijs ingeschreven.